Recension – Transcendence

År: 2014

Regi:  Wally Pfister

Skådespelare: Johnny Depp, Rebecca Hall, Paul Bettany, Cillian Murphy, Kate Mara, Morgan Freeman

Paret Evelyn och Will Craster (Hall och Depp) är två framstående forskare inom området artificiell intelligens. Deras mål är att skapa en bättre värld där datorer hjälper till att utveckla mänskliga förmågor. Särskilt Evenlyn drivs av en vilja att rädda jorden från miljöförstöring och krig. Detta genom att ladda ner en mänsklig hjärna/ett medvetande till en dator. Låter det trovärdigt? Nja.

Konflikten presenteras tidigt. Snart förstår vi att en antiteknisk organisation med våld som främsta medel är paret Craster på spåren. En liga ledd av Bree (Kate Mara) planerar att mörda Will eftersom de fruktar det vetenskapliga genombrott Crasters närmar sig. Men Will och Evenlyn har kommit en bra bit på väg och deras stora projekt kan snart sjösättas. Så vem blir det som drar det längsta strået: En slipad terrororganisation eller en superdator av gigantiska mått som hade gjort Bill Gates avundsjuk?

Jag var till en början glad att se Johnny Depp i en lite annorlunda roll. Det var några år sedan Edward Scissorhands (1990), Gilbert Grape (1993), Sleepy Hollow (1999) och Finding Neverland (2004). De senaste åren har det blivit många udda figurer som Jack Sparrow, Hattmakaren i Alice i Underlandet (2010) och Willy Wonka, vilket Depp visserligen gjort med bravur. När jag sett Transcendence känner jag dock att entusiasmen övergått i besvikelse. Detta är en väldigt underlig och spretig film. Faktum är att det är lite kalkonvarning.

För det första så saknas det trovärdighet, inte ens inom science fiction-genren känns händelseförloppet rimligt som det framställs i filmen. Handlingen känns krystad, obegriplig och fånig, trots att filmen i början känns helt ok. I slutet spårar filmen ur helt och superdatorn får ologiska krafter. Slutet är löjligt och totalt…obegripligt.

På det stora hela är detta ett slöseri med bra skådisar då manuset är spretigt och urvattnat, intrigen krystad och karaktärerna platta och ointressanta. Nej Johnny, du kan bättre än så här.

Betyg: ★

Recensent: Julia