Recension – Dagarnas skum

Originaltitel: L’écume des jours

År: 2013

Regi: Michel Gondry

Skådespelare: Audrey Tautou, Romain Duris, Gad Elmaleh, Omar Sy, Aïssa Maïga

dagarnas_skum_iid0_mid600_poster

Dagarnas skum är en surrealistisk, psykedelisk och milt sagt utflippad kärlekshistoria som bygger på en roman av Boris Vian.
Colin (Duris) är en rik, snygg och uppfinningsrik snubbe. Han har ett piano som blandar drinkar och egen kock som lagar gourmetmat tillsammans med en liten mus. Kocken Nicolas (Omar Sy) är också Colins kompis, och den som parar ihop honom med Chloé (Tautou) på en fest. Förälskelsen slår till och en svindlande kärlekshistoria tar sin början. När kärleken är som mest spirande blir Chloé plötsligt sjuk. Ett näckrosfrö har slagit rot i hennes bröst och inuti lungan växer en blomma sig allt större.

I Dagarnas skum får realismen helt stå tillbaka för fantasi, drömmar och poesi. Regissör är fransmannen Michel Gondry som gjorde mästerverket Eternal Sunshine of the Spotless Mind (2004), en av mina absoluta favoritfilmer . Där var sagorealismen mer subtil vilket är mer tilltalande i min smak. Jag har inte läst Vians bok men har hört att den präglas av samma drömska stämning som filmen. Här ryms en del samhällskritik mot löneslaveri då Vian avskydde seriöst arbete. I filmen skämtas det friskt om Jean-Paul Sartre. Detta beror på att Vian hade ett horn i sidan till Sartre, som inledde ett förhållande med Vians fru.

Trots att Gondry lyckats skapa ett imponerande universum med scener som inte liknar någonting annat blir jag aldrig riktigt gripen. All surrealism och alla fantasifoster (en dörrklocka som kryper som en kackerlacka, “spana in mig-dansen” där alla får konstiga ben, en mus som bor i Colins lägenhet) tar överhanden och jag känner mig snart mätt. Kärlekshistorien känns dessutom oengagerande. Detta är kanske inte så relevant i en film som vill uttrycka karaktärernas sinnesstämningar, men i slutändan funkar det helt enkelt inte för mig. Men för den som gillar surrealistiska, drömska filmer med romantisk touch passar den bättre. Filmen får godkänt betyg.

Betyg: ★★★

Recensent: Julia

IMDB